12. november 2010

NAVEZA: Hitchcock - Stewart

Potem, ko je James Stewart zaslovel z nizom vesternov posnetih pod režisersko taktirko Anthonyja Manna, se je na vrhuncu svoje kariere povezal z mojstrom suspenza, Alfredom Hitchcockom, in z njim posnel štiri uspešnice.

Najprej sta sodelovala leta 1948 v danes dokaj kultnem Rope, baje deloma posnetem po resničnem dogodku. Vse skupaj sicer zgleda kot igra Agathe Christie, saj se celotna zgodba odvrti v newyorškem stanovanju, kjer dva zdolgočasen predstavnika visoke družbe umorita svojega bivšega sošolca. Kar tako, za zabavo. Da bi svojo igro dvignila še na višji nivo, kmalu za tem na obisk povabita pokojnikove prijatelje in sorodnike, vključno z bivšim vzgojiteljem (Stewart) ter jim hrano postrežeta s skrinje v katero sta skrila svojo žrtev. Prve pol ure filma (ki naj bi se dogajal v realnem času) je izjemno zabavne, saj eden od morilcev neprestano strelja namige s katerimi opozarja na svoje dejanje. Morda celo preveč, saj postane Stewartu zadeva kmalu zelo sumljiva, za nameček pa drugega morilca izdajo živci. Žal se film zaključi zelo pričakovano, priznati pa mu je treba odlično gibanje kamere, ki je prerezano le devetkrat.

01rope.jpg 02themanwhoknewtoomuch.jpg 03vertigo.jpg

Nato sta se za nekaj let "razšla" in leta 1954 skupaj z Grace Kelly posnela super uspešno Dvoriščno okno, ki še vedno velja za enega najboljših trilerjev vseh časov. Stewart je postal najbolj dobičkonosni igralec Hollywooda in se dokončno vpisal na seznam večnih zvezd. Upodobil je fotoreporterja na bolniški, ki si dolgčas krajša z opazovanjem sosedov. Sčasoma se mu začne dozdevati, da eden od njih nekaj skriva. A must see!

Petdeseta so bila Hitchcockovo morda najbolj plodno obdobje saj je posnel tudi po dva filma na leto. Med drugim se je leta 1956 lotil predelave svojega lastnega filma iz leta 1934, The Man Who Knew Too Much, in zanj ponovno angažiral Stewarta, družbo pa mu je delala Doris Day. Zgodbo o ameriški družini, ki na počitnicah v Maroku naključno prestreže novico o načrtovanem atentatu, je ponovno posnel, da bi jo izboljšal, kot je povedal sam. Če je izvirnik posnel nadarjeni amater, je želel, da tega posname profesionalec.

04rearwindow_2.jpg

Zadnjič sta sodelovala pri Vrtoglavici, v katerem postane Stewart, kot bivši policaj z akrofobijo (strah pred višino), obseden z privlačno žensko (Kim Novak) katero bi moral v vlogi zasebnega detektiva zasledovati. Gre morda za najbolj osebno Hitchcockovo delo, ki ga danes štejemo med njegove najboljše izdelke, takrat pa je bil deležen precej mlačnih kritik in slabega sprejema v kinodvoranah. Režiser je okrivil svojega glavnega igralca, češ da je prestar, da bi privabil širše množice. A Stewart je že pričakoval, da bosta ponovno sodelovala v prihajajočem Sever-severozahod, zato je Hitchcock s predprodukcijo zavlačeval toliko časa, dokler se Stewart ni zavezal Ottu Premingerju in njegovi Anatomiji umora. Nato je najel Caryja Granta, ki je bil sicer štiri leta starejši od Stewarta. Ironično je Stewart v prvem skupnem projektu s Hitchem, že omenjeni Vrv, nadomestil prav Granta. Tako se je zaključilo to zelo plodno sodelovanje med obema filmskima velikanoma.

1 komentar: